Kanava Resort Kasvuvaihe II

YL Kapital Oy:lle on myönnetty yrityksen kehittämisavustusta Kanava Resort Kasvuvaihe II -hankkeeseen.

Hankkeen kehittämistoimenpiteet kohdistetaan Kanava Resortin toisen kasvuvaiheen valmisteluun, ohjaukseen ja käynnistämiseen. Toimenpiteiden kautta selvitetään ja suunnitellaan kohteen jatkoinvestointien toteutumisen edellytyksenä olevia tietoja ja liiketoiminnan kehittämistarpeita. Tavoitteena on, että hankkeesta saatavien tietojen ja tulosten avulla voidaan tehdä päätökset toisen investointivaiheen käynnistämisestä sekä aloittaa sen toteutus.

Hankkeen toimenpiteet toteutetaan viiden työpaketin kautta, joita ovat 1) strateginen kasvuanalyysi ja siihen liittyvät matkat ja tapahtumat, 2) esisuunnitelma seuraavan kasvuvaiheen kasvuinvestoinneista ja niiden vaihtoehdoista, 3) investointivaihtoehtojen kustannus- ja kannattavuustarkastelu, 4) uusien investointien mahdollistama ja kansainvälisten kohderyhmien edellyttämä tuotekehitys ja 5) digitaalisten järjestelmien kehitys- ja investointikartoitus sekä alustava tutkimus tekoälyn matkailuliiketoiminnan digitaaliseen viestintään tuomista muutoksista ja mahdollisuuksista.

Hankkeen kesto on 16.6.2025 – 31.8.2027.

 

Puistoniemi Resort -hanke

Etelä-Savon ELY-keskuksen myöntämä tuki

Kanava Resortin perustamisen tueksi haettiin Euroopan Unionin osarahoittamaa yritystukea, joka mahdollisti uuden luontomatkailukohteen rakentamisen. Oravin elinvoimaisen kylän olemassa olevat palvelut ja yhteistyöverkostot, laajemmin alueen suuremmat tapahtumat, sekä kansallispuistojen läheisyys toimivat hankkeen tukena. Yrityksen tavoitteena on kasvattaa matkailun liiketoimintaa Suomessa. Tuki myönnettiin investointiin ja liiketoimintaan. Tavoitteena oli vastata koronasta toipuvaan kansainväliseen ja kansalliseen luontomatkailun kysyntään.

Oravin Puistoniemeen rakennettiin yhdeksän ekologista ja korkeatasoista loma-asuntoa. Matkailukohde Kanava Resort avattiin kesällä 2023.

Alueen matkailutoimijoiden kanssa on rakennettu hyvä yhteistyöverkosto. Toiminta on lähtenyt jouhevasti liikkeelle ja asiakkaita on tavoitettu ympäri maailman. Kanava Resort on löytänyt paikkansa luontomatkailukohteena, niin kotimaisten, kuin kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa.

Kanava Resortin tulevaisuus matkailun kentällä näyttää valoisalle. Kohteen panostus vastuullisuuteen ja turvallisuuteen sekä yleiset ilmastonmuutoksen vaikutukset pohjoisen matkailun kiinnostavuuteen vaikuttavat matkailijoiden valintoihin. Vastuullisuusviestintä on jatkuvasti kehittyvä osa brändistrategiaa, johon Kanava Resort haluaa panostaa käyttäen apunaan yrityksen kaikkia viestintäkanavia. Sen avulla saadaan yritykselle konkreettinen kilpailuvahvuus ja vetovoimatekijä.